Nilai Starbucks merosot sebanyak $11 bilion akibat jualan yang lemah, mogok dan boikot.

Kebimbangan telah dibangkitkan oleh penganalisis mengenai kemerosotan jualan Starbucks yang tidak pernah berlaku sebelum ini apabila jualan rendah, pemasaran yang lemah, boikot dan mogok merebak ke seluruh rangkaian antarabangsa.

Selepas 11 hari mengalami kejatuhan saham, Starbucks menghadapi bencana kewangan yang luar biasa. Kerugian itu, memadamkan kira-kira $11 bilion (atau 9.4% daripada nilai pasaran Starbucks). Hal ini dikaitkan dengan beberapa perkara, seperti promosi Krismas yang gagal, jualan yang lemah di China dan kebimbangan pelabur terhadap boikot dan mogok buruh baru-baru ini.

Ini merupakan kali pertama dalam sejarah saham syarikat Starbuck itu telah jatuh nilai selama lebih daripada 11 hari berturut-turut. Jualan yang lemah dalam pasaran utama AS, di mana inflasi berlaku telah mengurangkan kuasa perbelanjaan penggunanya, dan isu ini menjadi penyumbang utama dalam kejatuhan nilai saham Starbuck. 

Faktor yang berpotensi dalam kemerosotan baru-baru ini ialah pemulauan atau boikot yang dilakukan orang ramai terhadap Starbucks, sebahagian daripada gerakan yang lebih luas terhadap jenama ini yang didakwa menyokong pencerobohan pendudukan Israel terhadap Semenanjung Gaza.

Boikot ini menguatkan seruan lama untuk memboikot Starbucks, memandangkan sokongan bekas CEO Howard Schultz untuk pendudukan Israel terhadap Gaza. 

Secara keseluruhannya, Starbucks mendapati dirinya dalam tempoh yang mencabar, mendorong peningkatan kegelisahan pelabur di tengah-tengah kerugian yang memecahkan rekod syarikat.

Ulasan

Catatan Popular